torsdag 16 maj 2013

Är det etiskt att föda upp hundar, katter, hästar och andra 'tamdjur'?

Sussi skrev som svar till detta http://bloganders.blogspot.no/2013/05/fraga-till-vegan-skillnad-mellan-att.html :
Varför skriver du inte en bok om ditt tyckande. Antar det blir mycket kritik men jag säger så här! En tik fick 8a valpar hon kunde ej ge dem sin modersmjölk så jag matade dem var 3e timme, vad hade hänt om jag tänkt kan ej sepparera tiken o valpar ej mata
Jag svarade:
Det är ingen fara, du kan skriva vad du tycker.
Allt jag skriver är endast för att hjälpa djuren och för att hjälpa oss. Jag dömer aldrig någon människa och hennes intentioner att leva ett gott liv som hjälper andra. Vi ska inte ta det som personlig kritik, utan vi ska ta det som ett sätt att utvecklas som människor, och utvecklas i vår syn på djuren, och hur vi behandlar dem. Anledningen till att vi behandlar djur som resurser och inte som individer, t.ex. de djur som äts i våran kultur, är p.g.a. kulturell indoktrinering. Jag gjorde det själv under nästan 28 år som icke-vegan. Sen när jag fick information, och kom till förståelsen att det är fel att skada och döda djur, så slutade jag att göra detta och blev vegan.

Som jag skrev så är vi ansvariga att ta hand om de djuren som vi har fött upp. Vi har själva skapat deras problem. Så om en tik inte kan ge modersmjölk till sina valpar, så är vi ansvariga för att ge dem föda och näring så att de överlever.
Det jag skriver om att inte separera tiken och valparna - är att jag menar att vi har ingen som helst rätt att splittra någons familj. Vi har ingen rätt att ta någons barn ifrån dem. Inte när det gäller människor, och inte när det gäller hundar, eller annat djur. Vi vet själva hur det skulle kännas om någon tog våra barn, familjemedlemmar och/eller kompisar ifrån oss.

Vi människor försöker rationalisera det vi gör baserat på att de är av en annan art, men det ger oss som sagt inte denna rättighet. Hundar, och alla andra djur, värderar deras familjer lika mycket som vi värderar våra familjer.
Jag står fast vid att vi inte har en rätt att föda upp djur till ett liv under vår kontroll och våra begränsningar.
Om vi inte födde upp djur så skulle alla individer, som är medvetande precis som vi, födas till ett liv i frihet, ett liv där alla är självständiga individer och inte är kontrollerade av någon annan.

Ha en fin dag!
/Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar