tisdag 26 mars 2013

Svar på fråga till veganer - Är det fel att döda myggor, spindlar, flugor och andra insekter?

Nedanstående är ett svar på en längre kommentar:
Spindlar, mygg, flugor och andra insekter har förstår samma rättighet att leva. De är kännande och medvetna varelser. Det är fel att döda dem.
Att döda ett djur är djurplågeri. Man plågar djuret som dödas, man plågar dess familj.

Acceptans till medmänniskor? Jag accepterar mina medmänniskor, men inte allt som dem gör.
Jag accepterar inte att andra individer förtrycker andra individer.
Jag försöker hjälpa mina medindivider att sluta förtrycka andra individer.
Allt är svart eller vitt när det handlar om människor eller andra djur och deras rättigheter.
Det är fel att döda, det är fel att stjäla (t.ex. mjölk, ägg och honung), det är fel att skada.
Vi vet att det är intuitvt fel att skada och döda andra djur. Våra gärningar sen barndomen, våra dagliga matval och andra val, har förtryckt bort en del av denna intuition. En del blir arga när man påpekar det moraliskt felaktiga och angriper den som försöker befria dem och djuren, istället för att ta itu med sitt felaktiga betéende.
Jag skriver inte för att döma, jag skriver för att hjälpa.

Djuren har sitt eget syfte här på jorden och genom att döda dem och äta dem - så förstör vi för dem och deras syfte. Genom att förstöra deras syfte, så förstår vi också för oss själva. Om vi orsakar andra lidande, förtryck och död genom våra val så drabbar det också oss själva negativt. Som vi sår får vi skörda.
Rekommenderar denna föreläsning: http://www.youtube.com/watch?v=oLgGnP0pWzM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar