söndag 24 mars 2013

Medlem i djurens rätt, men inte för djurens rättighet att leva utan att bli utnyttjade och dödade?

Hej,

Jag skrev detta som en kommentar till en post i Djurens rätt:
[Jag rekommenderar alla att läsa igenom denna sida: https://www.facebook.com/abolitionistapproach ; det är kontraproduktivt att som djur-organisation inte tydligt stå upp för veganism, och att förespråka förvirrande ensaks-kampanjer - se varför på sidan som jag länkat till]
Jag vänder mig till alla som läser. Jag pratar inte utifrån perspektivet att vara medlem i "Djurens rätt", utan om perspektivet att vara för djurens rättigheter. Det är min skyldighet att försvara djurens rättigheter.


En grundläggande rättighet för alla djur är att få leva hela sina liv utan att bli dödade av oss,och att få leva ett liv i frihet. Djurens syfte är inte att bli vår "mat" eller att bli utnyttjade. Djurens syfte är inte att få sin mjölk stulen ifrån sig (som kalvarna behöver) och kalvarna stulna ifrån sig, så som sker i mjölkindustrin. Djuren har sitt eget syfte på jorden och om vi tar deras liv och utnyttjar dem, så tar vi också deras syfte ifrån dem.

Det går inte att vara för rättigheter för människor, men samtidigt döda människor. Det går inte att vara för djurens rättigheter, men samtidigt döda djur eller betala någon att döda djur, och sedan äta djurprodukter (inklusive mjölk och ägg). All mjölk, ägg och andra djurprodukter orsakar djur onödigt död och lidande. I mjölkindustrin och äggindustrin i hela världen dödas kor, kalvar, höns och kycklingar.

Djuren har inga rättigheter i detta samhälle eftersom att personer genom icke-veganska val visar med sina handlingar att djur inte har en rättighet att leva, och att människan i sin "bekvämlighet" eller för en "smakupplevelse" kan utnyttja djur och ta hennes ägg/mjölk och ta hennes liv. Det är fel att stjäla (människomjölk och komjölk) - det är fel att döda - ko/gris/människa/hund/osv.
Jag förstår att det handlar om en frånkoppling med djur och deras rättigheter. Jag hade samma frånkoppling och när jag insåg vilka djuren var och deras rättigheter, så blev jag vegan i höstas. Ett lätt, kärleksfullt och empatiskt val -- välja djurens liv framför min "smak"/"bekvämlighet".

Om man är för djurens rättigheter, så måste man inte endast avstå från "kött", utan även mjölk, ägg, läder, päls, dun och alla andra djurprodukter. Se t.ex. denna artikel om mjölk: http://bloganders.blogspot.no/2013/02/mjolkkor-lider-och-blir-dodade-eftersom.html ..

Lagar om djur fungerar inte eftersom att de betraktas som egendom. Det här är en väldigt bra artikel om detta: http://www.abolitionistapproach.com/animal-rights-animal-welfare-and-the-slavery-analogy/#.USo1bFfA0Wk
Djur kan aldrig bli skyddade så länge som de har en laglig status som 'egendom', vilket de kommer att ha så länge vi lever i en icke-vegansk värld - så länge som en majoritet betraktar sin "smakupplevelse", "nöje" eller "tradition", som viktigare än en annan individs liv.

Rekommenderar denna artikel: http://www.onegreenplanet.org/animalsandnature/what-are-the-roots-of-freedom-and-slavery/

Om du ber restauranger och affärer att sluta med allt "kött" och djurprodukter så väcker du deras medvetande. Du kan få dem att förstå varför det är etiskt fel. Om vi endast attackerar "foie grass", så sänder man ett budskap att vissa sorters djur-utnyttjande är okej (alla andra djurprodukter) , medan annat inte är det (oavsett intentionen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar