torsdag 21 mars 2013

Det är enkelt och det enda etiska rätta att bli vegan, det är svårt att fortsätta förtrcka djur genom att äta djurprodukter

"vad mycket bra information! Jag ska läsa och se."
Vad fint att du tycker så :)

Ja, det är verkligen synd om hästarna och de andra djuren som blir utnyttjade av människan.
Jag tycker du ska lyssna på ditt samvete och din logiska hjärna och bli vegan :).

Det finns många anledningar till att personer inte tror de kan bli veganer, men det kan inte finnas några etiskt godtagbara ursäkter för att orsaka djur onödigt lidande och död genom icke-veganska val. Det är väldigt enkelt, mycket enklare än en del vill få det till att verka. Det är enkelt att laga vegansk mat (jag och min hustru lagar allt själva av grönsaker, frukter, legumer, nötter..). Det är enkelt att bli av med gamla beroenden av smaken av djurprodukter (forskaren Dr. Neal Bernard (http://www.nealbarnard.org/) säger att smakceller förnyas helt under en 3-veckors-period). Hälsomässigt är det mycket bättre både för oss och för djuren: http://www.drmcdougall.com/ . En del blir inte veganer p.g.a. deras sociala situation, men grupptryck är så klart inte en etiskt godbar anledning för att skada en annan individ.
Jag vet inte din anledning, men jag kan nog hjälpa till mer om du berättar om varför du menar att du inte kan bli vegan just nu (här, eller skicka mig ett meddelande).
Om man tycker det är svårt kan man t.ex. visualisera djurens lidande och död varje gång som man ser mat gjort av djiurprodukter.

Det är inte lätt att orsaka andra individer lidande. Man skadar djuren, man skadar sig själv.. Om man vill finna sitt riktiga syfte i denna värld, så ska man inte ta andra individers syfte.
 Jag och min hustru blev veganer i höstas när vi förstod att det är etiskt fel att utnyttja och döda djur. Saknar det inte överhuvudtaget. När jag är på jobbet och ser andra äta ägg, mjölk, kött eller andra icke-veganska produkter, så blir jag endast ledsen, tänker på djuren, och försöker inspirera min arbetskollegor till att inte äta det som skadar och dödar andra djur, förstör familjer, stjäl individers syfte och tar livet från oskyldiga individer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar